„szelektálsz az írásokból olvasó
van mit jónak, mást gonosznak teszel
de kigyűjtheted-e a lélekből a legfontosabbat?
– mert különben nem költőt
választasz, csak terjedelmet…”
(Szinay Balázs – Írás és tudatlan II., részlet)
„…De ne felejtsük el, a művészet pusztán
gyönyörködtetésre szolgál, nem azonosulásra! Amikor egy egyedülálló természeti
jelenséget figyelünk, vagy akár egy gyönyörű növényt, benne csak
elgyönyörködünk, és nem válunk rabjává, megelégszünk az élménnyel és megyünk
tovább! Sőt, a jelenség maga sem kíván minket erre ösztönözni! Csak megmutatja
magát. A művészi alkotótevékenység során a szerző által valami csodálatos
nyilatkozik meg, de valamiért mi emberek úgy tartjuk, hogy ez sokkal több, mint
bármely más jelenség, ami minket körülvesz…”
(Szinay Balázs – Boldog-boldogtalan irodalom I., részlet)
Amennyiben
a fenti gondolatokat intéztem a szerzőköz, legalább annyiban fogom az
alábbiakat az olvasóhoz!
A
szerző „felkínálja” magát a műben, elgyönyörködtet, élményt nyújt, szórakoztat,
felébreszt stb.
De
mit csinálunk mi olvasók a szerzővel és művével?! Legtöbb esetben átfutunk
egy-egy íráson… „Pillanatnyi örömök” átélésére törekszünk ebben is! Nem
ízlelünk, nem megélünk csak, mint méh lehintjük a szerző virágáról a virágport,
a nektárnak valót és rohanunk tovább a következő virágra. Átmenetit csinálunk az állandóból. Testet a lélekből.
A test pedig a lélek börtöne – hogy
Platón gondolatait idézzem.
Van-e
még igény a szépre, a jóra, magvasra az embert próbálóra és formálóra? Az
innovatív írás provokál. Kilendíti hétköznapi egyensúlyából az olvasó
szellemét. Ám ehhez az szükséges, hogy az olvasó kívánjon kilendülni!
Törekedjen ne csak az evolúció elmélete szerinti tudományos értelemben a
„legfejlettebb faj”-nak lenni, hanem erkölcsileg is kiemelkedni a teremtés
világcsaládjából! És ez egy módon válik lehetővé számára: folyamatos
önvizsgálattal és a másik iránti érdeklődéssel!
Minden szerző egy önálló
lélek-kert. A kertet pedig folyamatosan gondozni kell, hogy élő maradjon, s az
érdektelenség égető napsugara ne szárítsa ki végleg! A költő, az író
társalgásra hív művével, nem monologizálni kíván süket lelkeknek! A makacs és
komisz távolságtartás pedig a virág gyökereire hat! Kapni visszacsatolás
nélkül:
„…ez zajlik bent,
szívkastélyt ez bont…”
(Szinay
Balázs – A máskülönben táj, részlet)
Az
érdektelenség súlyos népbetegségét kell most itt orvosolunk! És ha létezik
szerzői alázat kell, hogy legyen olvasói is! Az olvasás mögött mindig
valamilyen motiváció rejtőzik: szimpátia a szerző iránt, tudásvágy,
elismerés, el nem ismerés, sajnálat stb.
számtalan ilyen tényezőt tudnánk még felsorakoztatni! Ám a legfontosabb
motiváció az egymás iránti érdeklődés kell, hogy legyen!
A
modern kor legnagyobb vívmánya az lehet az eddigi feltételezésekkel szemben,
hogy gondolat és gondolat, lélek és lélek egymásra talál, összefonódik. Ekkor
járunk majd Vörösmarty gondolatainak nyomában:
„Köszönjük
élet! áldomásidat,
Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
(Vörösmarty
Mihály –
Gondolatok a könyvtárban, részlet)
Annak
bizonyítása, hogy a fenti gondolatok nem voltak hiábavalóak még várat magára s
rajtunk áll!
Érdeklődve,
nyitott szemmel és szívvel bejárni egymás lélekvilágába ez a kulcs! Megélni az
egyénit és a közöset, majd végül összefűzni őket…
Olvasd
hát olvasó, mit szerzőnk nem kímélve fáradtságot rád hagyományoz! Tudjuk, hogy
elfoglalt vagy s valahogy te mindig többet akarsz, újra és újra impulzusokra
vágysz, ismeretlenre s tetszőre szomjazva friss műveket óhajtasz! Te ráérsz
tanulmányozni, olvasni, véleményezni ezt-azt, de ne feledd, a szerző nem lesz
mindig veled és neked! Műve tán korokon át fennmarad, de ő most él és most kutatja
figyelmed! Így te ne kutass tovább! Állj meg és kapaszkodj bele lényeddel a
meglévő, élő, felkínált gondolatba!
Az
esztétika, a stílus, a gondolat, s a lélek más elemei már teljes egészében
megnyilvánultak a legelső írásban is! Éld hát meg és éld át! Újra és újra!
Ám
vigyázz! Ne szelektálj! Hiszen a lényeg nem abban rejlik, hogy válogatott
tartalmakból szűröd ki a neked tetszőt, hanem megtanulod meglátni mindenben az
értéket, akár azt a félmondatot is, ami neked ad valamit, amitől te több
leszel! Ez az igazi éleslátás!
Ne
felejtsük el: egy írásban egy egész ember jelenik meg, s egy embert nem csak a
belőle általunk szimpatikusnak ítélt részeket kiszelektálva illik elfogadnunk,
hanem személyének egészét tekintetbe véve! A szerző pedig „…mindig készül valamire…”:
„Az elhivatottság
köteles riadalmában,
az alkalmazkodás jogtalan fáradalmában,
a közömbösség bíráló szidalmában,
s a feltűnés reményében…
…a lélek a felszín alatt
mindig készül valamire,
mit sejtelmességével tudat,
mi titkon érik a születésre…”
az alkalmazkodás jogtalan fáradalmában,
a közömbösség bíráló szidalmában,
s a feltűnés reményében…
…a lélek a felszín alatt
mindig készül valamire,
mit sejtelmességével tudat,
mi titkon érik a születésre…”
(Szinay Balázs –
Mindig készül valamire, részlet)