Az ihlet játékos elengedéséről



Néha sajnálom, hogy valami fajta gépezetet agyamra kötni a kellő pillanatban nem lehet. Ez a gépezet ugyanazt tenné, amit én szoktam jobb híján manuálisan, vagyis valamilyen módon jegyezné gondolataimat, éppen csak anélkül, hogy ezért nekem bármit is kéne tennem. Én pusztán ülnék kényelmesen tovább a villamoson, a kádban, a fotelben és, ha elkapna egy gondolathullám, gyorsan agyamra kötném e készüléket, az pedig a gondolat sebességével megegyező ütemben jegyezné valahova gondolataimat. Több szempontból is praktikus lenne ez. Egyrészt azért, mert gondolatáradatom gyors csapongását, vagy, ha éppen összefüggő gondolatsorról van szó, a tudattalanból a tudatosságba való átömlésének ütemét követni a kézi lejegyzés módszerével nem tudom. Míg fejemben öt gondolat dübörög általában azonos intenzitással, addig kezem csak egyet képes egyszerre leírni. Szerencsés esetben a gondolatokat sikerül bizonyos prioritások alapján rendszerezni. Egy ilyen gondolatcsokor körülbelül egy pillanatig van jelen a tudatomban, aztán rögtön egy másik csokor követi. Így próbálkozok én összefüggő szöveget alkotni azáltal, hogy az egymás után zakatoló gondolatcsokrokból mindig egy-egy gondolatot elcsípve, valamit papírra vetek.
Ám, létezik ennek az alkotói szituációkat egy jóval abszurdabb szerzői magatartást prezentáló változata is, noha lehet, hogy az csak mások számára abszurd, mivel számomra élvezet, játék. Az inspiráció az emberre általában mindig a legostobább helyzetekben tör rá. Olyankor, amikor aztán semmilyen lehetősége nincs bármit is lejegyezni abból, ami a tudatába szökik. Nos, ilyenkor a szerző eldöntheti, hogy bosszankodik az éterből pillanatokra tudatába szökő, majd aztán az éterbe visszaolvadó gondolatok elveszítése felett, avagy e gondolatokat önként és jókedvvel elengedi. Az én esetemben szerencsémre fennáll egy harmadik kimeneteli lehetőség is, ugyanis gondolataimat olykor egyszerűen lusta vagyok lejegyezni. Ilyenkor bűntudat többnyire egyáltalán nem kísért.
Amikor egy gondolat pillanatokra a tudatába szökik a szerzőnek, egy bizonyos idő eltelte után már érzi, hogy annak körülbelül mennyi az értéke, mennyire lehetne az építőköve egy maradandó, szimpátiát és érdeklődést kiváltó írásnak. Bizony gyakran kerülnek ilyenek elő akkor, amikor ezeket megörökíteni semmilyen lehetőség nincs. És ekkor derül ki az, hogy egy-egy szerző milyen célzattal ír, mivel ez a helyzet nem más, mint lelki gyakorlat, az elengedés gyakorlata, mely nemcsak gyakorlat, de játék is egyben. Az a szerző, kinek célja van egy írással, meg akar vele felelni valakinek, vagy valaminek. Ez lehet önmaga, vagy egy, vagy több külső szemlélő. Ő görcsösen ragaszkodik gondolatához és szétveti az ideg, ha elengedi azt. Az ilyen szerző mindig sajnálni fogja, hogy ez a gondolat elveszett. Ám, az a szerző, aki úgy ír másoknak, hogy elsősorban magának, és élvezetből ír, az nem fog sajnálni semmit. Megfigyeli az ébredő gondolatot, s még ha fel is sejlik benne annak szépsége, ragyogása, értéke, a következő pillanatban önként és mosolyogva engedi azt tovaszállni. Mosollyal köszönti és mosollyal engedi el.
Képes erre azért, mert elégedetten nyugtázza: van még belőlük elég. Akinek volt egy épkézláb gondolata már életében, annak van több is. Nincs miért attól félnie, hogy néhány közülük elveszik. De, képes erre azért is, mert tudja, ha ő nem jegyez le valamit, lejegyzi más. Mint, ahogyan, ha az életben nem teszünk meg valamit, megteszi helyettünk más. A világban mindig vannak űrök, és mindig van, aki betöltse azokat. Ez az élet törvénye. A szerző közöl, egyfajta funkciót lát el a létezésben, ugyanis információt, üzenetet juttat el valahonnan valahova. A létezésnek azonban nem a személy számít. Ha valaki nem visz el egy üzenetet valahová, a létezés küld helyette valaki mást, aki elviszi. A világtörvény szempontjából az individuum egyáltalán nem fontos. A lét mindig a közt, a közösséget, az egységet, az egységességet keresi. Az életben az egység igyekszik kifejezni magát, az egyénnek csak lehetősége van rá, de az is csak bizonyos keretek között.
Az elengedés esetében már nem a materialista életmód és a társadalmi együttélés írott vagy íratlan szabályai és szokásrendszere a mérvadó, hanem a léleké. Ismereteket szerezni az életről és azokat alkalmazni józanésszel már nem lehet, az élet gyakorlatában csak az élet önmagunkba fogadása és e befogadásból nyert felismerések tiszta, gyakorlati interpretációja segít.
Az ember túl komolyan veszi magát, nem képes nevetni önmagán. Nem képes semmit beazonosítani, ami nem ő maga. Éppen ezért lehet gyümölcsöző dolog pusztán csak ernyedten lézengeni a fürdőkádban és kinevetni a hirtelen és kéretlenül ránk nehezedő hangulatokat, érzéseket, leengedve őket a fürdőkád lefolyóján keresztül távozó vízben, vagy éppen a vonatállomáson várakozva hagyni egy előttünk elszáguldó vonatnak, hogy éles csikorgással és sebes robajjal kísérve magával vigye ösztönünk és nosztalgiánk táplálta száguldó megérzésünk.
Az élet legfontosabb törvénye: Engedd el!

 

Szinay Balázs friss írásai a Comitatus folyóiratban

A szerző a facebookon